קשקשים בשיער

קשקשים בשיער ובקרקפת

מהם קשקשים וכיצד הם נוצרים קשקשים? מה ההבדל בין קשקשת עונתית, קשקשת יבשה או שומנית? איזו מהן יש לכם? מבולבלים? אל תדאגו, יש הסבר פשוט וגם פתרון.

מהם קשקשים?

קשקשים בשיער הם למעשה תאי עור שנושרים מהקרקפת כמו שער העור שמתחלף בכל חלקי גופנו, מדובר בתאים קטנטנים שבדרך כלל רובנו לא מרגישים אותם. התופעה המוכרת לרבים היא הופעת קשקשים לבנים זעירים בשיער הראש או על הכתפיים. שמה הרשמי של התופעה הוא קשקשת, ובניגוד למצופה, היא אינה מחלה, אלא תהליך טבעי מזורז. כלומר, היא מופיעה כאשר עור הקרקפת משיל את התאים המתים שלו מהר יחסית, ובכמות גדולה יותר מהרגיל.

מרבית בני האדם מתמודדים עם קשקשת בשיער בשלב זה או אחר של חייהם. עם זאת, התופעה נפוצה יותר בסוף גיל-העשרה ובקרב בעלי עור שמן או שיער שמן. אלו עלולים לסבול מהתופעה  בעיקר בחודשי החורף – הקשקשת פחות קיימת בקיץ.

בנוסף לזה בחלק מהמקרים יש קשקשים בשיער נגרמים בשל פטרייה, המצויה באופן טבעי על עור הקרקפת.
כשהפטרייה מתחילה להתרבות ולייצר מושבות בקרקפת, יש הפרה של האיזון הנורמלי. במצב זה העור חש במתקפה, והוא מגיב ביצירת תאים מוגברת.

סוגי הקשקשת

הקשקשת מתחלקת לשלושה סוגים בעלי מאפיינים שונים:

  1. קשקשת עונתית – במקרה כזה מדובר במעט קשקשים בצורת פתיתי שלג, המופיעים בחילופי עונות.
  2. קשקשת יבשה – תוצר של קילוף מהיר של עור הקרקפת, הנגרם כתוצאה מיובש מופרז של עור הקרקפת. זהו סוג הקשקשים הנפוצים ביותר, וניתן למצוא אותם על עור קרקפת רגיל או יבש. בסוג זה של קשקשת אין בהכרח תפקיד לפטרייה, והגורם יכול להיות גם חוסר לחות בעור הקרקפת. יובש קשה בעור עלול לגרור גם הצטמקות ויובש של שורשי השיער, וכך לפגוע בצמיחת השיער.
  3. קשקשת סבוראית , או שומנית – נוצרת במקרים של עור שמן במיוחד. במקרים אלה הקשקשים לא נושרים אלא מתערבבים בשומן הקרקפת ונשארים דבוקים אליה.

במצב של קשקשת שומנית, כאשר הקרקפת והשיער לא מטופלים היטב, בריאות השיער נמצאת בסכנה. מדוע? קשקשים אלו עשויים לחסום את פתחי היציאה של השערה, לחנוק את השורש וכתוצאה מכך להביא למצב של נשירת שיער. במקרה כזה, הפטרייה החיה על הקרקפת שניזונה מחומצות שומניות, תקבל את מזונה בשפע ותשגשג מאוד.

הזנחה של קשקשת שומנית עלולה לגרום להשפעה נוספת על עור הקרקפת: במצב זה עלולה להתפתח דלקת חריפה עד כדי זיהום. הסימנים לכך הם עור קרקפת  שמנוני, אדום, מעקצץ, נגרד, שיש לו ריבוי קשקשים בגוון חום בהיר עד צהוב.

טיפול בקשקשים בשיער ובקרקפת

ישנו מגוון רחב של תכשירים בשוק לטיפול בפטריות ובהופעת הקשקשים בשיער, רוב המוצרים מכילים מרכיבים אנטי-פטרייתי. ניתן למצוא תכשירים טבעיים המבוססים על לימון ושמן עץ התה הידועים כפתרון טבעי יעיל להופעת הקשקשים.

לפני שאתם ניגשים לנסות תכשירים שונים לטיפול בבעיה מומלץ לאבחן בצורה מעמיקה יותר את סוג הקשקשים באבחון מקיף באמצעות מיקרוסקופ שיוכל לזהות את סוג הקשקשים ובהתאם לכך לבנות תוכנית טיפולים מותאמת אישית בין אם מדובר במתן לחות והזנה או בניקיון עור הקרקפת. כאשר המטרה היא להגיע למצב של איזון- עור קרקפת בריא וצמיחת שיער בסביבה בריאה ותומכת.

לפתיחת צ'אט עם נציג
שיחה עם נציג
נציג הייר קליניק
היי, ברוכים הבאים להייר קליניק - המומחים לבריאות השיער. כיצד נוכל לעזור?
דילוג לתוכן
0